Szukanie pracy zdaje się być zadaniem niełatwym, długotrwałym i stresującym, a jednak skoro innym się udaje… Aktywność, pozytywne myślenie i potraktowanie poszukiwań jak „projekt do realizacji” -  to klucz do sukcesu.
Na początek możliwie najbardziej precyzyjnie zdefiniuj swój cel: jaka praca i jakie stanowiska byłyby dla Ciebie satysfakcjonujące i zgodne z wartościami, cechami, umiejętnościami? Jakie są Twoje oczekiwania i potrzeby? Co Cię motywuje?
Dogłębne przeanalizowanie tych tematów, wsparte poradą  doświadczonego konsultanta agencji rekrutacyjnej czy doradcy zawodowego, dostępnego w biurach karier, urzędach pracy , z pewnością pomogą, pozbyć się fałszywych przekonań, określić obszar poszukiwań i uniknąć błędnych decyzji.

Oto kilka porad, które pomogą w znalezieniu pracy.

  • Działaj systemowo: przygotuj plan poszukiwań, z podziałem na zadania i wyznacz terminy ich realizacji – to uchroni przed popadnięciem w „poszukiwawczy” chaos.
  • Przygotuj solidnie i uczciwie CV – opisz ścieżkę edukacyjną, umiejętności, zainteresowania, ale przede wszystkim wszelkie dotychczasowe doświadczenia zawodowe.

Bądź aktywny, niech inni dowiedzą się, że szukasz pracy:

  • Wykorzystaj kontakty osobiste – poinformuj o tym, że szukasz pracy jak najwięcej osób ze swojego otoczenia. To jedna z najbardziej skutecznych metod poszukiwania pracy, i nie należy mylić jej z nepotyzmem. Wielu pracodawców poszukujących pracownika celowo nie upublicznia takich informacji, poszukując kandydatów do pracy wśród osób poleconych przez dotychczasowych pracowników dobrze znanych i już sprawdzonych w firmie. Takie działanie opiera się na założeniu, że jeśli pracodawca jest usatysfakcjonowany pracą obecnego pracownika, to prawdopodobnie będzie również zadowolony z osoby, którą ten pracownik poleci. Działanie takie ogranicza również koszty i skraca czas rekrutacji. Zdarza się, że w firmach za polecenie kandydata do pracy, który zostanie zatrudniony, stosuje się rozmaite systemy nagród.
  • Zarejestruj się w agencji zatrudnienia – to profesjonalne firmy trudniące się usługami dla firm w zakresie:
    • rekrutacji do pracy w kraju i za granicą na różne szczeble organizacji
    • doradztwa personalnego
    • pracy tymczasowej i outsourcingu
    Agencje współpracując z wieloma firmami posiadają dużą liczbę aktualnych ofert pracy stałej, tymczasowej, dorywczej, w różnych branżach i niemal we wszystkich specjalnościach, w kraju i za granicą.
    Złożenie aplikacji w wielu agencjach podnosi prawdopodobieństwo szybkiego znalezienia zatrudnienia. W poprzednim roku dzięki współpracy z agencjami rekrutacyjnymi i pracy tymczasowej pracę znalazło ponad 600 tys osób.
  • Sprawdzaj regularnie oferty pracy w internecie – jest wiele portali, które każdego dnia zamieszczają setki aktualnych ofert pracy. Przeglądaj i analizuj pod kątem swoich oczekiwań i możliwości oferty zamieszczane w prasie regionalnej. Odpowiadaj na ogłoszenia, przesyłaj swoją aplikację.
  • Wyszukaj firmy w regionie, w których chciałbyś pracować i dostarcz im swoją aplikację – pracodawcy często korzystają z aplikacji, które zostały zgromadzone w bazie danych kandydatów do pracy.
  • Załóż profesjonalny profil na portalach społecznościowych poświęconych zagadnieniom rozwoju zawodowego i kariery.
  • Do każdej rozmowy kwalifikacyjnej przygotuj się indywidualnie: zapoznaj się z informacjami o firmie, która zaprasza na rozmowę kwalifikacyjną oraz z zakresem obowiązków stanowiska na jakie aplikujesz!

Poszukiwanie pracy bywa czasochłonne i stresujące. Myśl jednak pozytywnie! Jeżeli podejdziesz do tego zadania systemowo i aktywnie, przygotujesz rzetelne CV, określisz swoje oczekiwania i możliwości, zaplanujesz działania w logicznej kolejności - unikniesz rozczarowań i znajdziesz pracę!

Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia